Bugatti – Racer Typ 59 1935 Replika

Plötsligt bara stod den bakom Vedbylängan på Träffpunkt Elfdalen! En racerbil av märket Bugatti… nja inte riktigt! Den här bilen är byggd som en replika nära yttre kopia av franska Bugattis sista tävlingsbil. Bilbyggaren heter Anders Lindskoug, som under 3 års tid och c:a 2500 timmar skapat en kopia av den franska racern från 1935. Anders har inte använt sig av något färdigt chassi eller bottenplatta, detta har han själv tillverkat. Bilen är utrustad med en Jaguar 2,8 liters motor med 6 cylindrar, 155 Hk 4 växlar och överväxel. Förgasaren är av typ SU. Hjulen är 18 tums fälgar med däck av samma typ och mönster som på den tiden. Ramen är byggd i 4 mm svartstål och karossen i aluminium. Bränsletank på 60 liter och vikten 970 Kg.

Orginalbilen

Bugatti, ett franskt bilfabrikat känt för sina tävlingsbilar, design och skönhet. Den blå kulören var den franska tävlingsfärgen. Bugatti typ 59 byggdes i 6 eller 8 exemplar med rak 8 cylindrig motor på c:a 3,5 liter, 250 Hk, en hjulbas på 2600 mm, vikt 750 kg, 4 växlar. Motor och växellåda utgjorde en bärande del av ramen.

Anders har verkligen lyckats med sitt bilbygge! Ingen enda detalj på kaross och inredning ger inget sken av ”hemmabygge”. Riktigt proffsigt arbete!

I motorrummet finns inte ett dammkorn eller fläckar!

Lite roliga detaljer, Ett välpolerat mässingsställ med 6 stycken tändstift! Varför? ”Ja man kan ju tappa ett på färden, då är det bra att ha i reserv”

Kylarlocket är också orginellt

Efter en intressant förevisning och fotografering av bilbygget gick färden vidare, med motorjournalisten Janne Tromark som passagerare! Påpekade för Anders att han skulle varit med på vår motordag i augusti! Det hann jag inte med blev svaret! Anders fick på stående fot en inbjudan till nästa års Klippan Classic, så då hoppas vi på deltagande!

Text och foto PO Carlson