Sveriges nationaldag

Nationaldagen firades i strålande sommarväder. En smärre chock för oss arrangörer, då vi anlände till hembygdsbyn för förberedelser till nationaldagsfirandet, var att hela området var fullt med traktorer. Bröderna Assarssons traktorrally stannade till för en paus på Elfdalen, men lämnade området vid klockan 13, så våra förberedelser kunde sättas igång.

Många besökare infann sig för att delta i firandet, som inleddes med ceremoni för nya invånare i Klippan.

Efter inmarsch av föreningarna följde tal och musik. Folkdansarna uppträdde i sedvanlig ordning, liksom Klippangymnasterna som företräddes av duktiga ungdomar.

Klippans musikkår spelade, som vanligt storstilat, och Jenny Palm framförde med bravur, några solonummer.

Flera bilder från nationaldagen finns under fliken galleri, fotograf Leif Olofsson.

Deltagande föreningar i årets nationaldagsceremoni  Foto Mats Wetterberg
Klippan-amatörernas folkdanslag ett givet inslag på nationaldagen  Foto Mats Wetterberg