Ut i det blå!

I Klippans hembygdsförening bildades för några år sedan en ”Hjälpa till-grupp”. Det är tack vare denna grupp som vi orkar med, och kan genomföra alla arrangemang, projekt och allt löpande arbete som tillhör föreningen. Alla bidrar med något, allt efter egen förmåga, vilket driver oss framåt. Sista fredagen i varje månad samlas vi för en arbetseftermiddag, som startar med genomgång av vad som är på gång, därefter arbetas det på ett flertal fronter, tills det är dags för den obligatoriska eftermiddagsfikan. Det är inte ovanligt att uppemot 25 medlemmar närvarar. Stämningen är hög, det är högt till tak och skratten många, vi har med andra ord trevligt på våra ”möte”

Efter ett intensivt arbete med Leaderprojektet ”Träffpunkt Elfdalen” och inte att förglömma allt annat arbete i föreningen, såsom arrangemang, hus, föremål, trädgård med mera som utförts med ”hjälpa till-gruppen” beslöts att som lite lön för mödan anordna en ”Ut i det blå-färd”

Marianne Carlson och Nils Andersson planerade och arrangerade en verkligt trevlig dagstur. Resmålen avslöjades inte i förväg, bussturen inleddes österut, redan i Perstorp var spekulationerna  igång, ”vart är vi på väg”? Men reseledarna var omutliga inget avslöjades! I Hässleholm gick färden norrut och hjärnorna arbetade för högtryck. När vi ankom till Bjärnum och Nils påtalade att vi var vid dagens första besöksmål, var det många frågetecken.

Besöksmålet här var Bjärnums fantastiska museum, vilket inte många hade besökt tidigare. Syftet med besöket var att ta lite lärdom av hur man åskådliggör sina samlingar för besökarna. Bjärnums museum förfogar över uppemot 300 000 föremål, men så har man också stora lokaler i flera våningar. Urvalet är verkligen stort, här finns det mesta av gamla föremål, från kläder till lokomobiler. Fantastiska samlingar av asiatiska konstföremål, snidade träfigurer, motorcyklar, mopeder och vapen.

Här är gänget samlat och klara för en färd ut i det blå. Nja…  blått och blått, molnbasen hängde strax över trädtopparna, och det småregnade.

Det kändes tryckt med Ulf Karlsson bakom ratten!

Bjärnums muséum ligger naturskönt i utkanten av samhället!

Här intogs fika, medan Jonny Dolkov berättade om muséet och dess fantastiska samlingar. Träföremålen på väggarna, och även tavlorna har skapats av Althe Nilsson.

Numer finns 120 av Althes tavlor på museet och närmare 250 snidade träfigurer, som bl.a. illustrerar olika sysselsättningar från förr i tiden. Där finns även 300 slevar i olika modeller och träslag, samt näverarbeten i en egen teknik där allt är näver.

En av stolarna vi satt på under fikan!

Till museets verkligt unika sevärdheter hör också de 36 stolarna tillverkade av 34 olika träslag. Alla träden har vuxit i Bjärnum. Stolarna är tillverkade av snickarna Sven Johannesson och Tage Persson. Tyngsta stolen av syren vägde 13 kilo, den lättaste i asp ca 3 kilo.

I vapenrummet fanns en imponerande samling av Winchestergevär, också en donation. Jonny berättar för Nils…

… bland annat om det tredje geväret uppifrån räknat. Bygeln på detta är större än på de övriga! Det geväret tillverkades speciellt för skådespelaren John Wayne, och användes vid filminspelningar. Anledningen till den stora bygeln var John Waynes ovanligt stora händer!

Det senaste tillskottet i samlingarna är 15 motorcyklar skänkta av Per-Åke Enochsson från Röshult. Leif Thulin studerar en Monark 65 av årsmodell 1940.

Det finns också flertalet gamla byggnader på området. Lotta W. och Britt-Louise D ska titta in.

Efter besöket på Bjärnums muséum gick färden vidare… vi hamnar på Wanås gods.

Wanås Gods AB bedriver mjölk- och nötköttsproduktion, skogs- och jordbruk, jakt och viltvård samt fastighetsförvaltning. Jordbruket, mjölkproduktionen och djurhållningen bedrivs ekologiskt.

Miljön är fantastisk, för den som tycker om skog och vatten! Anders och Bodil, Lotta och Mats tog sig till andra sidan sjön, på baksidan av slottet. I parken runt sjön finns välväxta träd av olika slag!

En annan del av Wanås är konsten. Wanås Konst är en internationell skulpturpark och ett centrum för konst och lärande som drivs av den ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Här skapas, presenteras och förmedlas internationell samtidskonst med inriktning på skulptur och installation.

Installationer i parken.

De gamla byggnaderna är i sig också konst! Timmermansarbetena återspeglar verkligen hantverkarkunskap. Ett flertal av byggnaderna inhyser installationer av olika slag, i ett fall i fyra våningar!

I förgrunden, prov på asiatisk konst! Konstnären Kyung-Jin Cho har skapat den keramiska ljudinstallation Swing Jam.

Denna  fängslade betraktarna. I taket roterade armar med trästavar hängande i tunna linor. Stavarna träffade keramiken i oregelbunden ordning, med välljudande toner som följd.

Uppe på vindsvåningen i den här magasinsbyggnaden finns en märklig installation. Takstolarna står med ca 0,6 meters avstånd, och på varje bjälke i den uppskattningvis 30 meter långa byggnaden hänger det färgglada klädesplagg!

Färden fortsatte på små slingrande vägar genom landskapet, och vi landar på Hovdala slott utanför Hässleholm.

Syftet med detta besöksmål var en välsmakande buffé som avnjöts

Efter en god måltid intog några av deltagarna bänkarna framför slottsbyggnaden, för nu var det det blåa moln på himlen!

Marianne ser till att alla kommer med på bussen hem. Efter en lyckad dag återkommer vi till Klippan och Elfdalen vid 17.30!

Stort tack till dagens arrangörer, Marianne och Nils, för en trevlig och lärande dag, och även till busschaufför  Ulf som med säker hand rattade bussen!