Boksläpp

Föreningens medlem Mats Pettersson har många strängar på sin lyra. Mats med sitt stora musikintresse har berikat musiklivet i Klippan under många år, genom flera musikband, Dålkenihåsan är ett av dem.

Om musiken i Klippan har han även skrivit böcker, samt även varit delaktig och drivande i musikutställning om Klippanpopen. För sitt genuina intresse och arbete för musiklivet i Klippan fick han Kulturpriset i Klippans kommun 2018.

Mats är även redaktör för hembygdsföreningens medlemstidning Bygdebladet som utkommer två gånger om året.

Nu har Mats genom ett av sina andra stora intresse,  foton och ”svunna” tider i Klippan utkommit med en bok ”På Klippans gator”- en berättelse i bilder. Det är framförallt tre lokala fotografer i Klippan som bidrar med foton, Axel Blomgren, Egon Rangbo och Bertil ”Akka” Bengtsson. För den som är intresserad av hur gatubilden i Klippan förändrats under cirka 100 år är boken ett måste! Boken finns att köpa på Klippans bokhandel.

Akkas fotoarkiv finns i föreningens ägo, Mats och Leif Olofsson scannar av detta arkiv, syftet är att så småningom arrangera bildvisning, för att identifiera  ej kända människor och miljöer.

Text och foto PO Carlson