Soldatens nya dörr

Soldattorpet på Elfdalen har anor från slutet av 1700 -talet.  Den är uppförd i skiftesverk (bålebyggnad) Det var ursprungligen beläget på Söderåsen i Skåningstorp i V. Sönnarslöv socken. Torpet stod öde till 1912, då det revs och flyttades. 1934 inköptes huset av Klippans Hembygdsförening och återuppfördes i Klöva Hallar. Säljaren var änkan Lövenborg priset var 70: kr. Det har inte bekräftats att soldattorpet har bebotts av en soldat under dennes soldattid, men har i varje fall bebotts av en före detta soldat.

Dörren till det lilla torpet var gisten och hårt sliten. Dörren har ”lappats” och lagats vid några tillfällen senaste åren. Men efter ett missat inbrottsförsök, såg vi oss nödgade att byta ut den. Medlemmen Göran Liljekvist tog sig an projektet och tillverkade själv en ytterdörr i samma modell som den gamla. Gångjärnen var delvis hårt angripna av rost, men Göran fick tillverkat nya sirliga gångjärn.

Så här såg dörren ut efter ett inbrottsförsök!

Göran tar sig en funderare!

Dess för innan hade han låtit tillverka nya gångjärn i samma stil som de gamla…..

…som fick en patina av gammalt hantverk…

… som till slut blev så här! Bra jobbat av Göran och soldaten är säkert nöjd!

Text och foto PO Carlson